سوگواره شعر خادم الرضا(ع) با حضور ۱۱۰ شاعر و هنرمند کشوری در مشهد برگزار شد امام رضا (ع)؛ مردم داری به قاعده کرامت پیام تسلیت تولیت آستان قدس رضوی در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه حال و هوای متفاوت زائران حرم مطهر امام رضا(ع) هنگام شنیدن خبر شهادت رئیس جمهور+ ویدئو پرچم گنبد حرم مطهر رضوی تعویض شد + فیلم و عکس تغییر در برنامه‌های حرم مطهر رضوی در شب میلاد امام رضا(ع) + ویدئو زائران و مجاوران بارگاه رضوی برای سلامتی رئیس جمهور دست به دعا برداشتند + فیلم جشن «امام رضایی‌ها» در سراسر کشور برگزار می‌شود ۱۱ هزار جشن «زیر سایه خورشید» در کشور، دل‌های عاشقان را روانه حرم امام مهربانی‌ها کرد برگزاری جشن خیابانی خانوادگی در شب ولادت امام‌رضا‌(ع) جشنواره امام‌رضا‌(ع) بر ترویج معارف اهل‌بیت(ع) تأکید ویژه دارد آماده‌سازی پوش ضریح مطهر رضوی در آستانه سالروز ولادت امام رضا (ع) یادی از شهید محمدمهدی خادم الشریعه | مجاور ابدی ایوان طلا دهه کرامت؛ فرصتی برای بازخوانی شاخصه‌های کرامت درباره حدیث سلسله‌الذهب | دژ توحید و امامت در کلام حضرت رضا(ع) همه چیز درباره مهمانسرای حضرت رضا علیه السلام | بفرمایید برکت اختتامیه جشنواره شعر ملی کودک و نوجوان رضوی برگزار شد + فیلم آزادی ۹ نفر از زندانیان بیرجند به برکت حضور پرچم رضوی برگزاری «جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها» در مشهد مقدس + جزئیات
سرخط خبرها

گفتگو با هنرمندان برجسته کشور در اولین کارگاه ملی کتیبه و پرچم رضوی | مشهد؛ خاستگاه کتیبه‌های رضوی

  • کد خبر: ۱۶۲۳۷۶
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
گفتگو با هنرمندان برجسته کشور در اولین کارگاه ملی کتیبه و پرچم رضوی | مشهد؛ خاستگاه کتیبه‌های رضوی
اولین کارگاه ملی کتیبه و پرچم رضوی که از ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت ماه با حضور اساتید بنامی همچون مسعود نجابتی، روح الله ابوالفضلی، محمد روح الامین، در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی دایر بود، عصر دیروز به کار خود پایان داد.

ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ دو رویکرد آموزش و تولید از مباحث مهم این رویداد بود. بر این اساس، سه کارگاه ملی پوستر، تصویرسازی و پرچم و کتیبه در دستور کار برگزاری آن قرار گرفت و در دهه کرامت و با هماهنگی آستان قدس رضوی طرح‌های منتخب در حرم امام رضا (ع) به نمایش درخواهد آمد.

در این کارگاه آموزشی حدود سیصد نفر از هنرمندان ثبت نام کردند که هشتاد نفر برای حضور در این رویداد انتخاب و به خلق آثار هنری پرداختند. این کارگاه با هدف آماده سازی هنرمندان و ارتباط مؤثر آن‌ها با اساتید برای شرکت در جشنواره رضوی برگزار شده است. این کارگاه در روز اول به مبحث ایده پردازی اختصاص داشت و در دو روز بعد هنرمندان در کنار اساتید پیشکسوت با اشتیاق زیاد به اجرای آثار خود پرداختند.

یک اقدام جهادی

حمید قربان پور از هنرمندان مشهدی حاضر در این کارگاه است که با اثر «انیس النفوس» حضور دارد. او در گفتگو با شهرآرا گفت: این اثر کار مشترکی با مسعود نجابتی است و تایپوگرافی آن یکی از آثار قدیمی این هنرمند است برای جشنواره ملی امام رضا (ع). البته این اثر به صورت عمودی بود که اینجا آن را به صورت افقی درآوردیم. او با بیان اینکه اولین بار است که در کارگاه کتیبه و پرچم شرکت می‌کنم، بیان کرد: این رویداد مانند یک اقدام جهادی است که همه ما سعی می‌کنیم کاری را انجام دهیم و حضور در کنار حرم امام رضا (ع) حال و هوای بسیار خوبی دارد.

این هنرمند که حدود ۱۰ سال است در حوزه کتیبه نویسی فعالیت دارد، بیان کرد: هنرمندان برای فعالیت در این زمینه ابتدا باید به هنر خوش نویسی اشراف داشته باشند، نقوش را درک و مکاتب مختلف -از صفویه تا قاجار- را مطالعه کنند. قربان پور در پایان خاطرنشان کرد: من دوست داشتم کاری انجام دهم که زینت بخش محافل معنوی اهل بیت (ع) باشد که این رویداد توفیق و عنایتی برای من بود تا بتوانم در آن حضور داشته باشم.

ارتباطاتی وسیع میان هنرمندان متعهد

روح ا... ابوالفضلی، هنرمند نیشابوری که در این کارگاه به عنوان استاد راهنما حضور پیدا کرده، در گفتگو با خبرنگار شهرآرا بیان کرد: من در بیشتر کارگاه‌های تولید پوستر، کتیبه و سایر قالب‌های هنری حضور دارم و اگر هنرمندان بخواهند در حوزه خوش نویسی ذکر یا جمله‌ای را که می‌خواهند، در اثر خود به کار ببرند، آن‌ها را راهنمایی خواهم کرد. او تصریح کرد: باتوجه به اینکه هنرمندان از کل کشور در این کارگاه شرکت کرده اند و آثار آنان رصد و بررسی شده است، کارهایشان از سطح بالایی برخوردار است و قطعا خروجی مطلوبی خواهد داشت.

این خوش نویس معتقد بود هر فردی به گونه‌ای به اهل بیت (ع) خدمت می‌کند و هنرمندان نیز از لحاظ تصویری و بصری برای انتقال معارف اهل بیت (ع) به فعالیت مشغول اند. ابوالفضلی که از سال ۷۲ به هنر خوش نویسی مشغول است و به هشت خط تسلط دارد، نقطه عطف هنر خود را ورود به مجموعه‌های مذهبی بیان کرد و افزود: کسی که می‌خواهد در این هنر موفق باشد و از خود مکتبی به جا بگذارد، باید نظم، صبر، ممارست و تمرین داشته باشد و در کنار یک استاد حضور پیدا کند.

او درباره آثار مثبت برگزاری این گونه کارگاه‌ها گفت: تجمع اصحاب حق یکی از خروجی‌های مثبت این کارگاه است، زیرا هنرمندان متعهد به واسطه حضور در این رویداد حلقه‌ها و ارتباطات وسیعی با یکدیگر پیدا می‌کنند و می‌توانند در کنار یکدیگر کار انجام دهند. از آن گذشته استفاده از آثار و عرضه آن‌ها در جا‌های دیگر باعث ایجاد انگیزه بین هنرمندان می‌شود. اگر این کارگاه به صورت مجازی برگزار شده بود، با چنین استقبالی رو به رو نمی‌شد. در بخش کتیبه و پرچم بیشتر کار‌ها جمعی محسوب می‌شوند که این مسئله گرایش هنرمندان را به این هنر بیشتر کرده است.

هنر کتیبه نویسی سابقه‌ای تاریخی دارد

فاطمه اخوان از اساتید اولین کارگاه ملی کتیبه و پرچم است که در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه چنین رویدادی تاکنون بسیار کم در سطح کشور برگزار شده است، گفت: هیچ گاه برای هنر کتیبه و پرچم که سابقه‌ای تاریخی و دیرینه دارد، فضای آموزشی و کارگاهی وجود نداشته، که این اتفاق خوب هنرمندان رشته‌های مختلف را در کنار یکدیگر جمع کرده است و هم زمان مشغول ارائه آثاری هستند که نتیجه آن هم کاربردی است و هم برای بیشتر اقشار جامعه اهمیت دارد. او پرداختن به مضامین رضوی را در این هنر مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: بخشی از هنرمندان حاضر که در این کارگاه افرادی نام آشنا هستند، آثاری قوی و تعداد زیادی از هنرمند جوان سطح کشور نیز آثار خوب و متفاوتی ارائه کرده اند.
اخوان در پایان، تجمع هنرمندان و آشنایی با هم را از نکات مثبت این نوع رویداد‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد که این مسئله در آینده ادامه یایبد.

تأثیر نیت خالصانه هنرمند بر مخاطبان

علی حیاتی دیگرهنرمند این کارگاه بود. او که دبیر اجرایی این رویداد نیز هست، در حاشیه برگزاری آن به شهرآرا گفت: من در کارگاه‌های زیادی شرکت کرده ام، اما این اولین بار است که در جوار حرم مطهر رضوی در کارگاه کتیبه و پرچم حضور دارم که برایم احساس منحصربه فرد و ویژه‌ای دارد.

این هنرمند با بیان اینکه بیشتر آثار این کارگاه فراتر از حد انتظار ما بود، بیان کرد: هنرمندان بسیار حرفه‌ای در این رویداد حضور داشتند که آثار برجسته‌ای خلق کردند، اما هنرمندان جوان نیز آثار بسیار خوبی تولید کردند که مرا شگفت زده کرد. او ادامه داد: وقتی هنرمندی در جوار حرم مطهر رضوی به طور ویژه برای ولادت ایشان به خلق اثر بپردازد، حال و هوای جذابی دارد، به خصوص آن دسته از شرکت کنندگانی که ساکن مشهد نیستند.
حیاتی تصریح کرد: اولین پیامد مثبت برگزاری این گونه کارگاه‌ها مخصوص ما هنرمندان است.

ما خدا را شاکریم که سه روز از عمر خود را برای خدمت هنرمندانه به امام رضا (ع) صرف کنیم. او یادآور شد: هرچه هنرمند زلال‌تر باشد و نیت خالصانه تری داشته باشد، آثاری که از این کارگاه خارج می‌شود، حس وحال بهتری از زیارت را به بینندگان منتقل می‌کند. هنرمند در این گونه موارد نیاز نیست اثری خلق کند، بلکه باید فقط آینه وجود خود را صیقل دهد تا نوری که در آن بازتاب پیدا می‌کند، احساس بهتری به مخاطب بدهد.

دبیر اجرایی این کارگاه خاطرنشان کرد: موضوع کتیبه و پرچم در پنج سال گذشته در جشنواره بین المللی امام رضا (ع) مغفول مانده بود و امسال تصمیم گرفتیم با محوریت آموزه‌های رضوی و به مناسبت دهه کرامت اقدامی را در قالب نخستین جشنواره ملی کتیبه و پرچم کلید بزنیم که به نظرم موفق خواهد بود. علی حیاتی بر این باور بود که بخش کتیبه و پرچم از بخش‌های بینابینی است. او در این باره توضیح می‌دهد: در طراحی آن هنر‌های زیادی دخیل هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مانند هنر خوش نویسی، گرافیک، تایپو گرافی، هنر چاپ، هنر سنتی و تزئینات سنتی، هنر دوخت، هنر تذهیب و نگارگری.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->